من یک خبرنگارم با کلی دغدغه ... |
||
دوشنبه 93 آذر 3 :: 12:13 صبح :: نویسنده : اعظم وثوقی
پاسخ رجبی دوانی به سؤالاتی درباره امام هشتم/ چرا شیعیان امام رضا(ع) شیعه کامل هستند؟خلاصه
همه ائمه اطهار(ع) باقرالعلوم اند و صادق اند و کاظم اند و رضا هستند؛ و همه آنها عالم و اعلم زمان خود هستند؛ اما به سبب شرایطی که هر یک از این بزرگواران داشتند، فضایلی از ایشان برجسته تر و مشهور می شد. اما علت این که امام رضا(ع) با نام عالم آل محمد خوانده شدند، تنوع و گستردگی علوم و معارف گوناگونی است که به سبب شرایط زمان خویش وارد آن شدند و این در حالی است که چنین شرایط و وضعیتی برای امام صادق ع پدید نیامده بود. خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا/ سرویس صفحات فرهنگی: یازدهم ذوالقعده، سالروز میلاد امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است. به همین مناسبت با هدف آشنای بیشتر با شخصیت والای آن امام همام گفتگویی با «دکتر محمدحسین رجبی دوانی» پژوهشگر تاریخ اسلام انجام داده ایم و در آن به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی ایشان در عرصه های فردی و اجتماعی پرداخته ایم. مشروح گفتگوی اختصاصی ابنا با استاد رجبی دوانی را در زیربخوانید: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ابـنا: ضمن تبریک ایام دهه کرامت، به عنوان سؤال اول بفرمایید ویژگی های بارزی که از فضیلت های امام رضا(ع) است و ایشان بیشتر به این القاب شناخته شده بودند، چیست؟ ـــ بسم الله الرحمن الرحیم. همه ائمه اهل بیت(ع) در تمامی فضیلت ها سرآمد همه مردم زمان خود بوده اند؛ اما برخی از آن ها به سببب شرایط و موقعیت ها، در یک عرصه بیشتر جلوه می کردند. ابـنا: علت انتساب این القاب به ایشان چه بود؟ ـــ دلیل عنوان اول این بود که عظمت علمی امام(ع) در در عصر خود آن حضرت به شکل علنی جلوه کرد. امام رضا(ع) در حوزه های متنوع علمی با علمای ادیان مختلف و فرقه ها و نحله های فکری گوناگون، مناظرات و بحث های علمی متعددی داشتند، و در این مناظرات، عظمت علمی امام جلوه کرد. به همین سبب آن حضرت را عالم آل محمد(ص) خواندند. ابـنا: در رابطه با لقب "عالم آل محمد(ص)"چگونه است که این لقب به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که در پرورش شاگردان بسیار و داشتن مجلس درس و بحث شهره بودند، داده نشد؟ ـــ همه این بزرگواران باقرالعلوم اند و صادق اند و کاظم اند و رضا هستند؛ و همه عالم و اعلم زمان خود هستند، اما به سبب شرایطی که هر یک از این بزرگواران داشتند، فضایلی از ایشان برجسته تر و مشهور می شد. درست است که بیشترین حجم حدیث در زمینه های فقهی، اخلاقی و اعتقادی از قول امام صادق(ع) رسیده است اما وجه صداقت رفتار و گفتارشان در بین مردم بیش از علمی که در اختیار مردم قرار دادند، جلوه کرد. ابـنا: یعنی این لقب صرفاً از سوی پیامبر داده نشده بود بلکه به سبب جایگاه علمی ایشان و از سوی عالمان مسلمان و غیر مسلمان و مردم زمان به ایشان اطلاق شد؟ ـــ بله؛ همه می دانستند که این لقب شایسته حضرت است و با یقین و علم به جایگاه علمی ایشان، آن حضرت را با لقب عالم آل محمد می خواندند و می دانستند ایشان دانشمند خاندان پیامبر اکرم(ص) است. ابـنا: آیا امام رضا(ع) نیز که به عنوان عالم آل محمد نامیده می شدند، مانند امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مکتب درس و بحثی رسمی برای تربیت شاگردان داشتند و مکتب علمی داشتند؟ ـــ نه نداشتند. فقه اهل بیت(ع) در زمان امام صادق(ع) تبیین شده بود؛ کلام شیعه هم در عهد امام صادق(ع) و شاگردان ایشان مطرح و بحث شده بود. در زمان امام رضا(ع) مسائل مستحدثه و سؤال های جدید فقهی پیش می آمد که امام(ع) پاسخ می دادند. البته ایشان در حوزه فقه نیز احادیث و روایاتی دارند اما این ها در کلیات نیست. کلیات را امام صادق(ع) تبیین کرده بودند و امام رضا(ع) در مورد جزئیات و فروعات فقهی حدیث گفته اند. ایشان مکتب خاص فقهی ــ مانند آن چه که امام صادق(ع) و امام باقر(ع) داشتند ــ را نداشتد و روایات فقهی ایشان در حد پاسخ به مسائل مستحدثه بوده است. ابـنا: شبهاتی از جمله فرزنددار نشدن ایشان در خصوص امامت آن حضرت از سوی مخالفین امامت ایشان مطرح می شد. علت بروز این شبهات چه بود؟ ــ ما دقیقاً اطلاع نداریم مادر حضرت جواد (ع) چه زمانی به همسری ایشان در آمدند و آیا زمان طولانی همسر ایشان بودند و فرزند دار نمی شدند و دیرهنگام صاحب فرزند شدند؟ آن موقع تعدد زوجات مرسوم بود و ائمه(ع) بنا بر موقعیت های مختلف، ازدواج های متعدد داشتند؛ اما علت این که چگونه همسران دیگر امام(ع) لیاقت آن را نداشتند که از امام فرزند دار شوند، بدرستی نمی دانیم. آن چه مسلم است اینکه ایشان در سن نسبتاً بالا ــ یعنی در 47 سالگی ــ دارای فرزندشان امام جواد(ع) شدند... ابـنا: برای ایشان فرزند دیگری غیر از امام جواد(ع) ذکر نشده است؟ ـــ در منابع اهل سنت، تا 5 فرزند برای آن حضرت بر شمرده اند. برخی از نویسندگان شیعه هم به همین اشاره ای کردند و حداقل برخی گفته اند غیر از امام جواد(ع)، دختری به نام «فاطمه» هم داشته اند. در برخی منابع اهل سنت، تعداد دختران و پسران بیشتری ذکر شده است. اما آن چه بیشتر شهرت دارد این است که یک فرزند داشته اند و ایشان حضرت جواد(ع) بوده است. لذا برای برخی سؤال شده بود که چرا آن حضرت صاحب فرزند نمی شوند و این فرزند نیز در اواخر عمر حاصل شده است؟ ابـنا: این که گفته می شود یکی از فضایل شیعیان امام رضا این است که هر کس امامت ایشان را پذیرفته امامت امامان بعد را نیز پذیرفته است، چه مبنایی دارد؟ ـــ چون دیر فرزند دار شدن امام رضا(ع) برای برخی، مشکل اعتقادی ایجاد کرد. به بیان دیگر، خود دیر به دنیا آمدن فرزند امام(ع) مسئله خیلی مهمی نبود؛ بلکه مسئله مهم این بود که وقتی امام رضا(ع) به شهادت رسید، امام جواد(ع) 8 سال بیشتر نداشت و برای برخی شیعیان این شبهه پیش آمد که آیا شخص نابالغ می تواند امام باشد؟ و بر همین اساس، برخی دچار انحراف شدند؛ زیرا برای اولین بار این مسئله پیش می آمد که کودکی به امامت برسد. ابـنا: چرا با وجود تصریح امام رضا(ع) بر امامت امام جواد(ع) این شبهه رخ داد؟ ـــ چون سابقه نداشت کودکی در آن سن به امامت برسد. لذا با وجود این که امام رضا(ع) نیز ایشان را معرفی کرده بودند، برای خیلی افراد، حتی برخی از بزرگان اصحاب امام رضا(ع)، این مسئله جای شک بود که مگر می شود از یک کودک به عنوان حجت خدا تبعیت کرد؟ و آیا این کودک علم کافی دارد و می تواند صلاح را تشخیص بدهد؟ ابـنا: امام صادق(ع) چه فرموده بودند؟ ـــ روزی یک نوجوان همراه با «ابوبصیر» وارد مجلس امام صادق(ع) شد. حضرت فرمودند: "بزودی زمانی می رسد که امام شما در چنین سن و سالی باشد". مردم تعجب کردند و پرسیدند: به این نوجوانی؟ ایشان پاسخ دادند: "بلکه از این هم کوچکتر". ابـنا: روش برخورد امام رضا(ع) با نمایندگان مکاتب مختلف چگونه بوده است و ایشان چه شیوه ای را در این باره در پیش گرفته بودند؟ ــــ امام رضا(ع) یک روش بسیار منطقی، عقلانی و به دور از تعصب همراه با استدلال های محکم را در این مناظرات پیش می گرفتند. کسانی که با امام رضا(ع) بحث می کردند یا پیرو دین دیگری بودند و یا اینکه اساساً ملحد بودند و اصلاً اعتقادی به مبدأ و معاد نداشتند و مسائلی را به عنوان شک و شبهه یا اشکال به مبانی و اعتقادات اسلامی مطرح می کردند. امام(ع) نیز با منطق نیرومند و استدلال به اینها پاسخ می دادند و آنها را قانع می کردند. ابـنا: اکنون ما در زمانی زندگی می کنیم که شاید به دلیل گستردگی اطلاعات و آسانی تبادل اطلاعات و دسترسی به افراد مختلف، شرایطی مشابه با شرایط عصر امام رضا(ع) داشته باشد. آیا می توان از شیوه ایشان در برخورد با این افراد برای امروز الگوبرداری کرد؟ ـــ خیر، نمی توان کاملا آنگونه رفتار کرد؛ چون کار افرادی که با امام رضا(ع) بحث می کردند، برای تخریب اعتقادی مردم مسلمان نبود یا جنبه سیاسی نداشت؛ و لذا ایشان با آنها این چنین برخورد می کردند. اما اکنون آنچه که ما در شبکه های ماهواره ای و سایت های تجهیز شده از سوی دشمنان اسلام شاهد هستیم با آنچه که در ایام امام رضا(ع) بود متفاوت است. در این شبکه ها و سایت ها، مباحث برای کشف مجهول مطرح نمی شود بلکه برای سست کردن اعتقادات و تخریب باورهای مردم ما انجام می شود. اگر واقعاً بحث علمی و سؤال بود، حرفی نداشتیم اما اینها دنبال آن هستند که مردم ما را از آن اعتقاداتی که تضمین کننده پایداری آنها و کشور در برابر دشمن در این 35 سال بوده است، تخریب و تضعیف کنند. یعنی بحث، بحث امنیتی ـ سیاسی است نه فکری. ابـنا: با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
موضوع مطلب : منوی اصلی آخرین مطالب آرشیو وبلاگ پیوندها آمار وبلاگ بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 108301
|
||